Monday, July 9, 2012

ရခိုင္ျပည္ ဗုဒၶသာသနာသည္ ဒၶဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ ၾကြေရာက္ခ်ီးျမွင္ ့ခဲ ့တဲ ့သာသနာျဖစ္သည္

ငါတို ့ရခိုင္ျပည္ ဗုဒၶသာသနာသည္ သီရီလကၤာမွ ဝင္လာခဲ ့တာလဲ ့မဟုတ္ဘူး။ တိဘက္မွဆင္းသက္လာတာေလ ့ မဟုတ္ဘူး။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ ၾကြေရာက္ခ်ီးျမွင္ ့ခဲ ့တဲ ့သာသနာျဖစ္တယ္။ ငါတို ့ရခိုင္လူမ်ိဳးတိုင္း အသက္ႏွင္ ့ရင္းၿပီးကာကြယ္ရမယ္။

ေက်ာ္မင္းထြန္း (စစ္ေတြ)

ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ေျမာက္ဦးၿမိဳ ့၊ စႏၵမုနိေက်ာင္းတိုက္တြင္ ကိန္းဝပ္စံပါယ္လွ်က္ရွိေတာ္မူေသာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ေဂါတမ၏ လက္ဝဲေအာက္ အံေတာ္

ဘုရားျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးသည္ ့ေနာက္ ၾကြင္းက်န္ခဲ ့ေသာ ဗုဒၶရုပ္ကလပ္ေတာ္အား ေတေဇာဓါတ္မီးျဖင္ ့မပူေဇာ္မီ တန္ခိုးကဒိၶပါဒ္ႏွင္ ့ျပည္ ့စံုေသာ ဓမၼိကရွင္ရေသ ့က ဗုဒၶအံေတာ္ျမတ္တစ္ဆူအား တန္ခိုးျဖင္ ့ပင္ ့ေဆာင္ယူသြားၿပီး သီရိလကၤာ(ေခၚ) သီဟို႒္ကၽြန္း ဝနဘယအမည္ရွိေသာ ေတာင္ႏွာေမာင္းထိပ္တြင္ ေစတီ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ ့ေလသည္။`

ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာေညာင္းလာေသာအခါ ထိုေစတီျမတ္မွာ ၿပိဳပ်က္လွ်က္ရွိေနခ်ိန္ သီဟို႒္ကၽြန္းတြင္ ဘုရင္ရာဇသီဟမင္းသည္ ဖခင္ကိုသတ္ၿပီး နန္းတက္ကာ ဟိႏၵဴဝါဒသို ့ကူးေျပာင္းလွ်က္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကို သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ပိဋကတ္ေတာ္၊ က်န္းဂန္မ်ားကို မီးရိႈ ့ဖ်က္ဆီးျခင္းတို ့ကို ျပဳလုပ္သျဖင္ ့ ဗုဒၶသာသနာေတာ္အေရးမွာ ညိွဳးႏြမ္းကြယ္ေပ်ာက္လုမတတ္ ျဖစ္ခဲ ့ရေလသည္။ ထိုမင္းနန္းက်၍ ဝိမလဓမၼသူရိယမင္း နန္းတက္လာေသာအခါ ရခိုင္ျပည္ႀကီးတြင္လည္း သီရိသူရိယ မင္းလွရာဇာနန္းစိုးစံေနစဥ္ ရခိုင္ျပည္မွ သီဟို႒္သို ့ သာသနာျပဳဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ား ေစလႊတ္ေပးပို ့ရန္ ဆက္စာႏွင္ ့အတူ သေဘၤာမ်ားေစလႊတ္လိုက္ေလသည္။

ထိုအခါသီရိသူရိယမင္း၏ တိုက္တြန္းေတာင္းပန္ခ်က္အတိုင္း ဒြါရဝတီသံတြဲၿမိဳ ့ရွိ သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္ေတဇာသာရအား အမွဴးျပဳ၍ ေျမာက္ဦးၿမိဳ ့၊ ျမတန္ေစာင္း ဆရာေတာ္ဓမၼဝိလာသေထရ္သွ်င္ အပါအဝင္ သံဃာေတာ္အပါး (၂၀)၊ သံတြဲၿမိဳ ့စား ဖေစာသီရိႏွင္ ့တကြဗိုလ္ပါစစ္သည္တို ့သည္ သီဟို႒္သို ့ သြားေရာက္ကာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စည္ပင္ျပန္ ့ပြားသန္ ့ရွင္းတိုးတက္ေအာင္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ခဲ ့ၾကသည္။

ထိုေနာက္ ရခိုင္ျပည္ႀကီးသို ့ ျပန္အႂကြတြင္ သီဟို႒္မင္းက ဆက္သလိုက္သည္ ့ဓမၼိကရွင္ရေသ ့ကိုးကြယ္တည္ထားခဲ ့ေသာ ဝနဘယေတာင္ႏွာေမာင္းဖ်ားရွိ ေစတီေဟာင္း ၿပိဳပ်က္ရာမွ ရရွိကိုးကြယ္ထားသည္ ့လက္ဝဲေအာက္အံေတာ္ျမတ္ကို တစ္ပါတည္း ပင္ ့ေဆာင္ယူခဲ ့ၾကၿပီး ဒြါရာဝတီသံတြဲၿမိဳ ့တြင္ ႂကြေရာက္စံပါယ္ေတာ္မူခဲ ့ပါသည္။ ဖေစာသီရိသည္ သံတြဲစားအျဖစ္ျဖင္ ့ တာဝန္ထမ္းေဆာင္စဥ္ သကၠရာဇ္-၈၈၇၊(AD-၁၅၂၅) တြင္ ဒြါရာဝတီရွိဝါသုရေတာင္ကလပ္၌ ေစတီတစ္ဆူ တည္ထားကာ ၎အံေတာ္ျမတ္ကို ႒ာပနာထားၿပီးကိုးကြယ္ခဲ ့ေလသည္။

သကၠရာဇ္-၈၉၃ခု၊ (AD-၁၅၃၁)တြင္ ဖေစာသီရိသည္ သံတြဲစားအျဖစ္မွ မင္းျဖစ္မည္ ့အတိတ္တေပါင္ ေပၚေပါက္လာေလသည္။ ယင္းတေပါင္က-
" ႂကြက္က ေလးမည္ ေရွ ့ဖ်ားတည္
ႀကံစည္ေကာင္းျခင္း သံတြဲမင္း။
သံတြဲေႁမြေဟာက္ အစြယ္ေပါက္
လက္ေကာက္ဝတ္ေလာက္ ရွိၿပီတကား။
ေျမာက္ဦးေရႊနန္း ေတာင္သာစြန္းမွာ
နဂါးေမာက္ႀကီး ျဖန္ ့လိမ္ ့မည္။ "

တေပါင္၏ အဓိပၸါယ္မွာ-
မင္းေစာမြန္ - ၾကာသပေတးသား
ဘေစာျဖဴမင္း - ၾကာသပေတးသား
မင္းေဒါလ်ာ - ၾကာသပေတးသား
မင္းေခါင္ရာဇာ - ၾကာသပေတးသား

ယင္းမင္းေလးဆက္စံၿပီးေနာက္ စေနသား ေႁမြနဂါးဖေစာသီရိမင္းျဖစ္လာလိမ္ ့မည္ဟု တေပါင္ေပၚၿပီးေနာက္ ဖေစာသီရိသည္ ေျမာက္ဦးေရႊနန္းေတာ္ကို သိမ္းပိုက္ၿပီး မင္းဗာႀကီး (ေခၚ) သီရိသူရိယစႏၵမဟာဓမၼရာဇာဘြဲ ့ကို ခံယူကာမင္းအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္စိုးစံေတာ္မူေလသည္

ထိုအခါ သံတြဲၿမိဳ ့တြင္ ႒ာပနာ၍ ေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ခဲ ့ေသာ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ အံေတာ္ျမတ္အားေျမာက္ဦးၿမိဳ ့ ေရႊနန္းေတာ္၏ အေရွ ့ဘက္ရွိ နိဗၺာန္ေဆာင္တြင္ ပတၱျမားစီေသာ ေရႊကလပ္ေပၚတြင္တင္ကာ မင္းဗာဘုရင္မွစ၍ မင္းဖေလာင္းလက္ထက္တိုင္ေအာင္ ၎နိဗၺာန္ေဆာင္မွာပင္ ကိန္းဝပ္စံပါယ္ အပူေဇာ္ခံခဲ ့ေလသည္။

မင္းဖေလာင္းစိုးစံေနခိုက္ တခါေသာ္ နန္းေတာ္အတြင္း လူမ်ိဳးျခားေပၚတူဂီတို ့ႏွင္ ့ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးကိစၥမ်ားကို တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးေနၾကစဥ္ နိဗၺာန္ေဆာင္ေတာ္ရွိ အံေတာ္ျမတ္မွာ ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ား ကြန္ျမဴးလွ်က္ တန္ခိုးဗ်ာ႗ိဟာ ျပေတာ္မူေလသည္။ ထိုအခါ မင္းႏွင္ ့တကြ နန္းတြင္းသူ၊ နန္းတြင္းသားမ်ား တအံ ့တဩဖူးေတြ ့ရသျဖင္ ့ ၾကည္ညိဳသဒၶါ လြန္စြာပြားမ်ားခဲ ့ၾကရာ လူမ်ိဳးျခားေပၚတူဂီတို ့မွာလည္း ရင္သပ္႐ႈေမာ အံ ့ဩမဆံုး ျဖစ္ၾကရေလသည္။

သို ့ျဖစ္၍ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ အံေတာ္ျမတ္ကို နန္းေတာ္အတြင္း နိဗၺာန္ေဆာင္၌ လူပုဂၢိဳလ္တို ့ႏွင္ ့ ေရာေႏွာၿပီး မကိုးကြယ္သင္ ့ေကာင္း ပညာရွိပုဏၰားတို ့က ေလွ်ာက္ထားၾကရာ ဘုရင္မင္းရာဇာႀကီးသည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၈၈၃ခု (ေအဒီ-၁၅၂၁) ခုႏွစ္တြင္ ဘုရင္မင္းလွရာဇာေစာမြန္တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ ့ေသာ ပုထိုးေတာ္ႀကီးကို ၿခံငံုၿပီး၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္-၉၅၈ခု ( ေအဒီ-၁၅၉၆) ခုႏွစ္တြင္ အလြန္ဆန္းၾကည္ေသာျခဴပန္း၊ ျခဴးႏြယ္တို ့တင္ ့တယ္စြာျဖင္ ့ အံေတာ္ျမတ္အား ဠာပနာထည္ ့ကာ အံေတာ္သိမ္ပုထိုးေတာ္ႀကီးကို ျပည္တည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ ့သည္။

ရခိုင္ျပည္ႀကီးသည္ သကၠရာဇ္-၁၁၄၆ ခုႏွစ္သို ့ေရာက္ရွိေသာအခါ အမရပူရျပည္ရွင္ ဘိုးေတာ္ဘုရား၏ သိမ္းပိုက္မႈေၾကာင္ ့ၿပိဳကြဲပ်က္စီးေနခ်ိန္ အံေတာ္သိမ္ပုထိုးေတာ္ႀကီးမွာလည္း ၿခံဳႏႊယ္ျမက္သစ္ပင္မ်ားေပါက္ေရာက္ကာ ျပဳျပင္သုတ္သင္မည္ ့သူ ကင္းမဲ ့လွ်က္ရွိေလသည္။ထိုသို ့ျမင္မေကာင္း၊ ႐ႈမေကာင္းေလာက္ေအာင္ ၿခံဳႏြယ္မ်ားဖံုးလႊမ္းလွ်က္ရွိေနခ်ိန္ မသာမာသူလူတစ္စုတို ့က အခြင္ ့ေကာင္းယူကာ သကၠရာဇ္-၁၂၂၁ ခုႏွစ္တြင္ အံေတာ္သိမ္ပုထိုးေတာ္ႀကီးကို ေဖာက္ထြင္းၿပီး ဠာပနာတိုက္ကိုဖြင္ ့ကာ ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္ႏွင္ ့စိန္ဘုရားတုငယ္ႏွစ္ဆူ အပါအဝင္ အျခားေသာပစၥည္းအခ်ိဳ ့ကို ယူေဆာင္သြားၾကေလသည္။

ထိုအခါ တစ္ၿမိဳ ့လံုးရွိ ရခိုင္အမ်ိဳးသားအေပါင္းတို ့မွာ အသက္တမွ် အထြဋ္အျမတ္ တန္ဖိုးထားေသာ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏အံေတာ္ဓါတ္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားေၾကာင္း သိၾကရသျဖင္ ့ ယူႀကံဳးမရ ႏွေျမာတသ ဝမ္းနည္းပူေဆြးေသာက ေရာက္ၾကရရွာေလသည္။ ထိုသို ့ေပ်ာက္ဆံုးသြားျခင္းေၾကာင္ ့ ႀကိမ္မီးအံုးပမာ ရင္ထုမနာျဖင္ ့ဗုဒၶအံေတာ္ျမတ္ခိုးသူအား အခဲမေက်၊ မေက်မနပ္၊ ေဒါသအမ်က္ ေထာင္းေထာင္းထြက္လ်က္ရွိၾကေလသည္။ မ်ားမၾကာမီ ေညာင္ပင္ေစ်းရပ္ကြက္မွ အံေတာ္သိမ္အနီး ယာလုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနသူ တစ္ဦးက အမ်ိဳးသားစိတ္ဓါတ္ျဖင္ ့ သတင္းေပးခ်က္အရ အလယ္ေစ်းရပ္ကြက္ေန ကုလားလူမ်ိဳး ေခ်ာ္ဘီေနအိမ္သို ့ ၿမိဳ ့လူထုႏွင္ ့တကြ(ၿမိဳ ့အုပ္)၊ ဌာနအုပ္ ဦးေမာင္မိႈင္းဦးစီးေသာ ျပည္သူ ့ရဲတပ္ဖြဲ ့ဝင္တို ့ သြားေရာက္ဝိုင္းဝန္းၾကေလသည္။ ထိုအခ်ိန္ ကုလားေခ်ာ္ဘီမွာ ေနအိမ္တြင္ မရွိခိုက္ႏွင္ ့ႀကံဳသျဖင္ ့ သူ၏ဇနီးျဖစ္သူက ေၾကာက္အားလန္ ့အားျဖင္ ့ မိမိလင္ေယာကၤ်ား ခိုးယူခဲ ့ေသာ အဝတ္ျဖင္ ့ထုပ္ပိုးထားသည္ ့ အထုပ္အား အိမ္ေနာက္ေဖးတံခါးေပါက္မွ ေျမႀကီးသို ့လႊင္ ့ပစ္လိုက္ေလသည္။ ထိုအဝတ္ထုပ္တြင္ ပါရွိသြားေသာ အံေတာ္ဓါတ္ႏွင္ ့စိန္ဘုရားဆင္းထုေတာ္ငယ္မွာ တန္ခိုးေတာ္ေၾကာင္ ့ ေျမသို ့မခဘဲ နာနတ္ပင္ေပၚ၌တင္လွ်က္ေရာင္ျခည္ေတာ္ကြန္ ့ျမဴး၍ တန္ခိုးဗ်ာ႗ိဟာျပလွ်က္ ရွိေနေလသည္။ ျပည္သူလူထုအမ်ားစုမွာ တအံတဩဖူးေမွ်ာ္ေတြ ့ျမင္ၾကရသျဖင္ ့ ဝမ္းေျမာက္ၾကည္ညိဳျဖစ္ၾကလွ်က္ တေပ်ာ္တပါး ဝမ္းသာအားရျဖင္ ့ ျပန္လည္ပင္ ့ေဆာင္ခဲ ့ၾကေလသည္။

ထိုအံေတာ္ျမတ္အား မူလစံပါယ္ကိန္းဝပ္ခဲ ့ရာ အံေတာ္သိမ္ပုထိုးေတာ္ႀကီး၌ ျပန္လည္ဠာပနာထားရန္ အလို ့ငွာ လံုၿခံဳမႈအတြက္ စိတ္မခ်ရသျဖင္ ့ တစ္ၿမိဳ ့နယ္လံုးလူထုဆႏၵသေဘာအရ ဘုရားေပၚေက်ာင္းေဟာင္း (စိုင္းျပင္ေက်ာင္း) ဆရာေတာ္ႀကီးထံ အပ္ႏွံကာ ရဟန္းရွင္လူျပည္သူအမ်ား၏ ၾကည္ညိဳဖူးေမွ်ာ္ျခင္းကို ခံယူလွ်က္ စံပါယ္ေတာ္မူခဲ ့ေလသည္။

ထိုဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ စိန္ဘုရားငယ္တစ္ဆူသည္ ၎ေက်ာင္းမွာပင္လွ်င္ သီတင္းသံုးလွ်က္ရွိခဲ ့ပါသည္။ အံေတာ္ျမတ္အား ေလာကမာရ္ေအာင္ေက်ာင္း (ေခၚ) ဘံုေက်ာင္းကို ေဒသစာရီၾကြျမန္းခဲ ့ရျပန္သည္။ ထိုမွတဖန္ ဟာရီေတာင္ ေတာင္ေျခရင္းရွိ ေညာင္ပင္ေစ်း ေက်ာင္းတိုက္တြင္ဂႏၶကုဋီတိုက္ေဆာက္လုပ္၍ အပူေဇာ္ခံ ကိန္းဝပ္စံပါယ္ေတာ္မူခဲ ့ေလသည္။ ထိုကဲ ့သို ့ ေဒသစာရီ ၾကြျမန္းကိန္းဝပ္ စံပါယ္လာခဲ ့သည္မွာ (၄၂)ႏွစ္ တိုင္ေအာင္ ၾကာေညာင္းခဲ ့ေလသည္။

သကၠရာဇ္(၁၂၆၂)ခုႏွစ္သို ့ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္းက်င္းပၿမဲျဖစ္ေသာ ၿမိဳ ့ေပၚသို ့ အံေတာ္ဓါတ္ လွည္ ့လည္ပူေဇာ္ပြဲက်င္းပရန္ ၿမိဳ ့ေပၚရပ္ကြက္ (၇)ခုတို ့မွ ရပ္ကြက္လူႀကီးမ်ားကို ဖိတ္ၾကားၿပီး ဗုဒၶအံေတာ္ျမတ္လွည္ ့လည္အပူေဇာ္ခံမည္ ့ အစီအစဥ္မ်ား ျပဳလုပ္ရန္ အစည္းအေဝးတစ္ရပ္ က်င္းပၾကေလသည္။ ယင္း (၇)ရြာထဲမွ ေတာင္ရပ္အုပ္စု၊ င/ေျခာက္ေစ်းရပ္ကြက္မွ လူႀကီးမ်ားက ယခုႏွစ္တြင္ အံေတာ္ဓါတ္ျမတ္လွည္ ့လည္အပူေဇာ္ခံရန္ သင္ ့ေတာ္မည္မဟုတ္ေၾကာင္း အဆိုကို တင္သြင္းၾကေလသည္။ က်န္ရပ္ကြက္ (၆)ရပ္မွ ၎အဆိုကို သေဘာမတူဘဲ ကန္ ့ကြက္ခဲ ့ၾကသျဖင္ ့ အံေတာ္ဓါတ္လွည့္လည္ရန္ အတည္ျဖစ္သျဖင္ ့ ေတာင္ရပ္စု၊ င/ေျခာက္ေစ်းရပ္ကြက္မွ လူႀကီးမ်ားက အ႐ံႈးေပးလက္လႊတ္လုိက္ရေလသည္။
သုိ ့ျဖစ္၍ သကၠရာဇ္(၁၂၆၂)ခု၊ တန္ေဆာင္းမုန္းလျပည္ ့(ေအဒီ-၁၉၀၀)ျပည္ ့ႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလ(၅)ရက္၊ တနလၤာေန ့တြင္ ၿမိဳ ့ေပၚသို ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေအာက္လက္ဝဲအံေတာ္ဓါတ္ကို လွည္ ့လည္အပူေဇာ္ခံရန္ ေညာက္ပင္ေစ်းေက်ာင္းတိုက္မွ စတင္ထြက္ခြါလာခဲ ့ၾကရာ သစ္သားျဖင္ ့ျပဳလုပ္ထားေသာ ေညာင္ပင္ေစ်း တံတားေပၚ အေရာက္တြင္ မေမွ်ာ္လင္ ့ဘဲ တံတားမွာက်ိဳးက်သြားသျဖင္ ့ထမ္းစင္ျဖင္ ့ထမ္းကာ သယ္ယူပင္ ့ေဆာင္လာေသာ ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္မွာ လူထုပရိသတ္အခ်ိဳ ့ႏွင္ ့အတူ ထမ္းစင္ပါ ေရထဲသို ့ က်သြားေလသည္။

ထိုကဲ ့သို ့ေရထဲသို ့က်သြားခ်ိန္တြင္ အံေတာ္ဓါတ္ျမတ္ ပင္ ့ေဆာင္လာေသာ ထမ္းစင္ေပၚမွ ဝုန္းဒိုင္းဆိုေသာ ျမည္သံႏွင္ ့အတူ အလြန္အံ ့ဩဖြယ္ရာ မီးလံုးႀကီးတစ္လံုးသည္ ထန္းတစ္ဖ်ားခန္ ့အေပၚသို ့ျမင္ ့တက္သြားခဲ ့သည္ကို အနီးအနားရွိ ပရိသတ္အေပါင္းမွာ ဖူးေမွ်ာ္ေတြ ့ျမင္လုိက္ရေလသည္။ ထိုသို ့ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္ ျပန္လည္ေပ်ာက္ဆံုးသြားသျဖင္ ့လူထုပရိသတ္အေပါင္းတုိ ့မွာ အလြန္ယူက်ံဳးမရ ႏွေျမာတသ ဝမ္းနည္းပူေဆြးျခင္း ျဖစ္ၾကရေလသည္။

ေရထဲသို ့က်သြားၿပီး မၾကာမီ ေရထဲတြင္ နည္းမ်ိဳးစံုျဖင္ ့ ေန ့ေရာညေရာ ပိုက္စိပ္တိုက္ မနားတမ္း (၆)ရက္ခန္ ့ ရွာေဖြၾကေသာ္လည္း အခ်ည္းအႏွီးပင္ အစအန မေတြ ့ၾကရေပ။ ထိုအခါတြင္ ေဂါပကလူႀကီးအခ်ိဳ ့မွာ ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္ကို ရွာမေတြ ့၍ ေရထဲတြင္ ကိန္းဝပ္သြားသည္သာ ျဖစ္မည္ဟု ယူဆကာ ပူေဇာ္ထိုက္၍ ဖူးေတြ ့ျမင္ရေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္သာလွ်င္ အပိုင္ယူပူေဇာ္ႏိုင္ၿပီဟု ဆုိကာစိတ္ပ်က္လက္ေလွ်ာ ့သြားၾကေလသည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ အခ်ိဳ ့ဇြဲေကာင္းေသာ ပုဂၢိဳလ္တို ့မွာကား လက္မေလွ်ာ ့ဘဲ ဇြဲနဘဲႀကီးစြာျဖင္ ့ဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္ကို ဦးထိပ္ထားလွ်က္ ရွာေဖြၿမဲရွာေဖြေနၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအနက္ ကံထူးရွင္ ဇြဲေကာင္းသူ ထုိက္တန္သူဟု ဆိုရမည္ ့ပုဂၢိဳလ္ထူးတစ္ဦး ေပၚေပါက္လာခဲ ့ေလသည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္မွာ ေတာင္ရပ္အုပ္စု၊ c/ ေျခာက္ေစ်းရပ္ကြက္မွ ေဆးဆရာႀကီး ဦးတက္ခါးျဖဴ ျဖစ္သည္။

တစ္ေန ့ေသာ္ ေဆးဆရာႀကီး ဦးတက္ခါးျဖဴမွာ ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္အား ဇြဲေကာင္းေကာင္းျဖင္ ့ နည္းမ်ိဳးစံုရွာေဖြၿပီး ေမာပန္းသျဖင္ ့ အေညာင္းအညာေျပေစလိုေသာ သေဘာျဖင္ ့ အနီးရွိ ရကၡေတာင္ေျခရင္းသို ့ တက္သြားစဥ္ လံုးဝမေမွ်ာ္လင္ ့ဘဲ ရုတ္တရက္ ေတာင္ကလပ္ရွိ ၿခံဳႏြယ္ေပၚတြင္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ ကြန္ ့ျမဴးစံပါယ္ေနသည္ကို အံ ့ဩဖြယ္ရာ ဖူးေမွ်ာ္ေတြ ့ျမင္ရေလသည္။

ထိုကဲ ့သို ့ ကံထူးရွင္ထိုက္တန္၍ ေတြ ့ရွိရသျဖင္ ့ ဦးေခါင္းမွ ေခါင္းေပါင္းကို ခၽြတ္ကာ ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္အား ယူငင္ကာ ထုပ္လွ်က္ တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္စြာ မိမိေနအိမ္သို ့ ပင္ ့ေဆာင္ယူလာခဲ ့ေလသည္။ ထိုကဲ ့သို ့ ထိုက္တန္၍ ပူေဇာ္ခြင္ ့ရရွိလာခဲ ့ေသာ ေဆးဆရာႀကီးဦးတက္ခါးျဖဴ ေနအိမ္တြင္ ကုိးကြယ္ပူေဇာ္ထားေလရာ ေညာင္ပင္ေစ်းရပ္ကြက္၊ အလယ္ေစ်းရပ္ကြက္ လူႀကီးတို ့က မူလ ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ထားခဲ ့ေသာ ေညာင္ပင္ေစ်းေက်ာင္းတိုက္ ဟာရီေတာင္အနီး ေတာင္ေျခရင္း၌ အသင္ ့ရွိေသာ အံေတာ္သိမ္တြင္ ျပန္လည္ကိန္းဝပ္ အပူေဇာ္ခံသင္ ့ေၾကာင္း တင္ျပၾကသည္။
င/ေျခာက္ေစ်းရပ္ကြက္ လူႀကီးမ်ားကလည္း ေညာင္ပင္ေစ်း တံတားက်ိဳးက်စဥ္က ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္မ်ာ ေရထဲသို ့က်ေပ်ာက္ဆံုးသြားခဲ ့သည္ဟု ယူဆခဲ ့ၾကေသာေၾကာင္ ့ ကုန္းတစ္ဝက္၊ ေရအဆံုးဟု ဆိုေသာ စကားရိုး၊ စကားထာအရ င/ေျခာက္ေစ်းတြင္သာ အပူေဇာ္ခံ ကိုးကြယ္ထားသင္ ့ေၾကာင္း စသည္ျဖင္ ့ သူရသင္ ့သည္၊ ငါရသင္ ့သည္ ဟူေသာ အျငင္းအခံု ျဖစ္လာခဲ ့ၾကသည္။

ထိုအခါ ေျမာက္ဦးၿမိဳ ့(ေခၚ) ၿမိဳ ့ေဟာင္းၿမိဳ ့ရွိ တရားပိုင္ မင္းထံေလွ်ာက္ထားတင္ျပၾကသျဖင္ ့ ၎တရားပိုင္မင္းမွလည္း ကုန္းတစ္ဝက္၊ ေရအဆံုးတည္းဟူေသာ ရခိုင္ထံုးတမ္းစဥ္လာ စကားထာအား အကိုးအကားျပဳလွ်က္ ယခုလက္ရွိရရွိထားေသာ သူသာလွ်င္ ပိုင္သင္ ့သည္ဟု အဆံုးအျဖတ္ ေပးလုိက္ရာ က်န္ရပ္ကြက္ ( ၆ ) ခုမွ လူႀကီးမ်ားမွာ မေက်မနပ္ျဖစ္ၾကသျဖင္ ့ အဆင္ ့ဆင္ ့ တရားရံုးသို ့ ေလွ်ာက္ထားခဲ ့ၾကေလသည္။ ေနာက္ဆံုးအဆင္ ့ ဘုရင္တရားရံုးေတာ္မွလည္း ေအာက္ရံုးေတာ္မွ အဆံုးအျဖတ္ေပးထားသည္ ့အတိုင္းပင္ င/ေျခာက္ေစ်းရပ္ကြက္တြင္ထားၿပီး ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ၾကေစဟု ဝိတိုရိယဘုရင္မကိုယ္တိုင္လက္မွတ္ေရးထိုး၍ အဆံုးအျဖတ္ေပးလုိက္သည္။

ထိုတရားရံုးအမိန္ ့စာကို ေဆးဆရာႀကီးဦးတက္ျဖဴ ရရွိလာေသာအခါ ျမင္းစိုင္းျပင္ရပ္ေန သမာဓိလူႀကီး ဦေအာင္ျပည္ ့စံုဇနီး ေဒၚလွဇံဦး ( တစ္ခ်ိန္က ရခိုင္ျပည္နယ္ေရးဝန္ႀကီး ဦးဘၿမိဳင္၏ ေယာကၡမမ်ား) တို ့ထံသို ့ တရားရံုးအမိန္ ့စာကို အပ္ႏွင္းထားလုိက္ေလသည္။ ထိုအခါမွ ေဆးဆရာႀကီး ဦးတက္ခါးျဖဴေနအိမ္တြင္ ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ထားခဲ ့ေသာ ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္ကို ၿမိဳ ့နယ္လူထုႏွင္ ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ပရိသတ္အေပါင္းတို ့ကိုးကြယ္ပူေဇာ္လွ်က္ရွိေသာ ဗႏၶဳလေက်ာင္းတိုက္ကို စတင္တည္ေထာင္လာခဲ ့ေသာ ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးပုညလက္ထဲသို ့ အပ္ႏွံလွဴဒါန္းလုိက္ေလသည္။

ထိုသို ့ျဖင္ ့ရပ္ကြက္သမာဓိလူႀကီးမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဦးေအာင္ျပည္ ့စံု၊ ေဒၚလွဇံဦး၊ ဦးသာထြန္းဦး၊ ေဒၚကာလာဦးတို ့ႏွင္ ့အတူ ေဆးဆရာႀကီး ဦးတက္ခါးျဖဴတို ့သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၁၂၆၃)ခု၊ ကဆုန္လဆန္း (၅)ရက္၊ ေအဒီ-၁၉၀၂ခု၊ ေမလ(၁၁)ရက္၊ တနဂၤေႏြေန ့ မြန္းလႊဲ(၁)နာရီအခ်ိန္တြင္ သြားေရာက္အပ္ႏွံလွဴဒါန္းခဲ ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္သည္ ဗႏၶဳလေက်ာင္းတိုက္တြင္ (၂)ရက္ခန္ ့ စံပါယ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ဗုဒၶအံေတာ္ဓါတ္ႏွင္ ့အတူ ဘုရားေပၚေက်ာင္းေဟာင္းတြင္ သီတင္းသံုးခဲ ့စဥ္က တာဝန္ယူ ပင္ ့ေဆာင္ကိုးကြယ္ခဲ ့ေသာ စိန္ဘုရားဆင္းထုေတာ္တစ္ဆူကို ဒုတိယေျမာက္ ဘုရားေပၚဆရာေတာ္ကလည္းေကာင္း၊ ျမင္းစိုင္ျပင္ရပ္မွ ဦးေရႊထြန္းေဘာ္ (ေဒၚမသာဦးခင္ဘခင္)က ေညာင္ပင္ေစ်းတံတား က်ိဳးက်စဥ္က တံတားအနီးအနား၌ ရွာေဖြေတြ ့ရွိထားေသာ အံေတာ္ျမတ္ကိန္းဝပ္ေသာ ေငြၾကဳပ္ (သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွ ပင္ ့ေဆာင္လာစဥ္က ကိန္းဝပ္ပါလာသည္) အား လည္းေကာင္း ဗႏၶဳလေက်ာင္းတိုက္ မူလဆရာေတာ္ႀကီးထံလာေရာက္အပ္ႏွံၿပီး လွဴဒါန္းၾကေလသည္။

ယင္းဗုဒၶအံေတာ္ျမတ္ကို မသာမာသူတို ့လက္ထဲကို ေရာက္ရွိသြားမွာကို စိုးရိမ္သျဖင္ ့ ယခုအခါ စႏၵမုနိေက်ာင္းတိုက္ (ဗႏၶဳလေက်ာင္းတိုက္) တြင္ မီးခံသတၱာထဲမွာ ေသာ ့(၃)တန္ျဖင္ ့ေစာင္ ့ၾကပ္ထားသည္။ ၎ေသာ ့(၃)ေခ်ာင္းစံုမွ မီးခံသတၱာကိုဖြင္ ့ပနာ အျပင္ထုတ္၍ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူမ်ား ဖူးေမွ်ာ္ႏိုင္ရန္အတြက္ သႀကၤန္၊ သီတင္းကၽြတ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းစသည္ ့ရက္ႀကီး ရက္ျမတ္ေန ့တို ့တြင္ အပူေဇာ္ခံယူသည္။

အံေတာ္ဓါတ္-ေဂါပကအဖြဲ ့ မွ ထုတ္ေဝေသာ စာအုပ္မွ ကူးယူတင္ျပပါသည္။

No comments: